apa yang ada di belakang kita dan apa yang ada di depan kita, tidaklah ada ertinya jika dibandingkan dengan apa yang ada di dalam diri kita
- Happy Sugiarto Thandra
         

Ahad, 13 November 2011

no testing

Assalamualaikum..

InsyaAllah arini nak share tentang 'someone' yang sangat handsome namanya dan handsome akhlaknya. First time dengar namanya masa zaman sekolah. Ustaz tulis nama pemuda ni kat papan hitam. Pemuda ini berkata "Tidak bermakna hari-hariku tanpa berbakti untuk Islam"

Apa agaknya yang menyebabkan pemuda ni tampan lagi bergaya..?
Kisahnya mencari kebenaran betul-betul membuktikan dirinya yang gagah perkasa, berhati mulia dan insan pilihan Allah.

Merupakan anak kesayangan pada bapanya, yang merupakan orang kuat dalam agama Majusi. Tugasnya menjaga api akhirmya membuka hatinya pada satu keadaan dimana dia rasakan "oh, agama ini lebih baik dari agama Majusi" semasa melalui satu kawasan. Maka dengan keyakinan pada kebenaran ketika itu, beliau memaklumkan pada bapanya untuk memeluk agama tersebut iaitu agama Kristian. Maka dengan kuasa veto bapanya, dia dikurung didalam rumah ibarat anak perempuan yang tidak dibenarkan keluar rumah.

Tapi disebabkan dirinya yang gagah perkasa mencari kebenaran yang benar-benar dia yakin, dia berjaya melarikan diri. Akhirnya dia bergurukan kepada seorang ketua paderi sehinggalah ketua paderi itu meninggalkan dunia, dan beralih pada ketua paderi lain, dan kepada ketua paderi lain sehingga ketua paderi yang terakhir. Sebelum ketua paderi yang terakhir itu meninggalkan dunia, pemuda handsome ini bertanya "pada siapakah aku kamu akan serahkan?" jawab paderi, "kamu pergilah ke sebuah kota dan berjumpa dengan seorang pemuda yang mempunyai ciri yang sangat baik. Diantara cirinya ialah dia tidak mengambil harta sedekah, tetapi mengambil hadiah yang diberikan kepadanya"

Dengan gagahnya pemuda ini pun pergilah mencari pemuda yang dimaksudkan. Setelah menguji a.k.a test power, maka dia yakin inilah pemuda yang dimaksudkan. Dia dengan syahdunya memeluk pemuda tersebut dan menyerahkan seluruh dirinya untuk diajarkan kebenaran.

Hebat!! sebab apa? Sebab hanya dengan keyakinan, seorang pemuda sanggup bersusah payah melarikan diri, meninggalkan kehidupan yang selesa, merelakan dirinya untuk diajarkan kebenaran.

TANPA dia tahu apakah yang sebenarnya dia belajar.
HANYA yakin dengan kebenaran yang dia nampak.

NO TESTING ok...

maksudnya dia tak cuba-cuba untuk belajar dulu
tapi dia terus serahkan jiwa & raga dia untuk dididik

cuba bayangkan jika seseorang tawarkan kita untuk belajar buat kuih yang kita tak tahu nama kuih, besar atau kecil, pedas atau manis, susah atau senang, apa bahannya..
pasti kita akan kata "saya cuba dulu ya mak kiah (bukan nama sebenar), kalau saya suka saya teruskan, kalau payah saya belajar buat kuih lain la ya"

tapi hanya dengan KEYAKINAN yang kuat untuk mencari kebenaran,
pemuda ini sangat hebat dan handsome

dialah

SALMAN AL-FARISI



Salman Al-Farisi bertemu Nabi Muhammad dan menyerahkan dirinya untuk ditarbiyah dan beliau merupakan sahabat nabi.

Subhanallah.. maaf, mungkin penceritaan diatas tersangatlah santai dan ringkas dan tak memenuhi piawai anda.
Carilah kisahnya yang benar-benar menggetarkan jiwa dan meninggalkan persoalan pada diri kita yang telah mengikuti usrah terutamanya, atau pernah ditarbiyah, atau pernah mengikut kelas pengajian dengan kayakinan kita sendiri bahawa "aku mahu menjadi lebih baik" tapi berhenti ditengah jalan?

Adakah telah ku serahkan jiwa dan raga ini untuk ditarbiyah?
atau aku masih lagi TESTING?

Salman Al-Farisi, pemuda yang indah namaya, NO TESTING prinsipnya.
semoga kita kuat untuk menjadi lebih baik seperti pemuda handsome ini.
assalamualaikum

3 ulasan:

  1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  2. salam alaik. ni buku terbitan must read production ke?

    BalasPadam
  3. wslm.. buku yg dari ilustrasi kat atas tu xpasti. tapi ada satu buku yg cerita pasal Salman Al-Farisi & sahabat nabi yg lain.

    Tajuk: 65 Gambaran kehidupan sahabat (jilid 1)
    Penerbit: Pustaka Salam..

    buku ni kat kedai buku area masjid Jamek ada banyak.. boleh rujuk kat sini utk muka depan dia.. http://bookkeeper-uwise.blogspot.com/2008/12/65-gambaran-kehidupan-sahabat.html

    BalasPadam